Miért jó a tervezői gondolkodásmód

Kedvencek közé

2017-04-06

Szerző: Gángó Anna

A design thinking, azaz a tervezői gondolkodásmód

A tervezői gondolkodásmód

A tervezői gondolkodásmód alapja, hogy a problémamegoldás folyamatának középpontjába, az embereket helyezzük. Lényege, hogy inkább egy átfogó célra összpontosítunk, egy adott probléma megoldása helyett. Segíthet nekünk a világ legkomplexebb problémáinak megoldásában (például a globális felmelegedés), de a web iparban is jól alkalmazható a mindennapok során.


Például, egy termék menedzser odalép hozzád, és azt mondja, hogy „növelnünk kell a webforgalmunkat 50%-al ebben a hónapban”. A bevett módszer valószínűleg az lenne, hogy emelünk a reklámkiadásokon, vagy forgalomnövelő módszereket keresünk.

A tervezői gondolkodásmód oldaláról való megközelítés szerint viszont fel kell tennünk a „miért” kérdést. Lehetséges, hogy az 50%-os forgalomnövelés várható hozamnövekedést eredményez. Talán ahelyett, hogy belemegyünk a költséges fizetett hirdetések használatába, jobb megoldás lenne, ha a létező forgalmunk konverziós rátáját próbálnánk meg növelni.

 

Hogyan néz ki a tervezői gondolkodás a gyakorlatban?

 

Airbnb

Nagyszerű példa a tervezői gondolkodásra az Airbnb. Az Airbnb egy online piactér, amin keresztül szálláshelyeket lehet kiadni és lefoglalni az interneten keresztül. Rájöttek, hogy a lakás listáikon többnyire elég rossz minőségű, gyakran régebbi telefonnal készített képek vannak. Úgy gondolták, hogy ha jobb képek kerülnének fel a lakásokról, akkor több foglalásuk lenne.

 

tervezői gondolkodásmód

 

Elrepültek tehát New Yorkba (ahol a szállások többsége van), szereztek egy jó kamerát, meglátogattak néhány felhasználót, és újra fényképezték a lakásokat. Hamarosan sikerült is megduplázniuk a heti bevételüket.

Hogy ez miért tervezői gondolkodásmód? Az Airbnb tudta, hogy hosszútávon lehetetlen minden felhasználóhoz elrepülni, de mivel sürgős megoldás kellett, inkább egy rövidtávon jól alkalmazható módszert választottak.

 

Az „Óz a nagy varázsló” technika

Egy másik jó példa a tervezői gondolkodásra az úgynevezett „Óz a nagy varázsló” technika. A kifejezés a kísérleti pszichológia területéről származik, a 80-as évekből. Ez egy kísérlet, melyben az alanyok kapcsolatba lépnek egy számítógépes rendszerrel, melyet ők önműködőnek gondolnak, de valójában egy valós személy irányítja a „függöny mögűl”.

 

design thinking

 

Az ötlet maga azt a célt szolgálja, hogy teszteljünk egy funkciót, hogy megéri-e egyáltalán bevezetni. De hogyan működik ez pontosan? Az ötletek lehetnek egészen egyszerűek, vagy rendkívül komplexek is. A legegyszerűbbre lehet példa, mondjuk, hogy hírlevél funkciót akarsz a weboldaladra. Aggódsz, mert fel kell iratkozz majd egy email szolgáltatásra, mint a Mailchimp, vagy a Campaign Monitor, kell valaki, aki tervezi a hírlevelet, valaki, aki kódolja, és valaki aki tartalmat ír hozzá, így ez igen költséges lehet.

Az „Óz a nagy varázsló” technika erre rávetítve úgy nézne ki, hogy egy email-es regisztrációval email címeket gyűjtünk egy adatbázisba, és semmi mást. Ezzel tesztelhetjük, hogy van-e érdeklődés. Ha senki nem regisztrál, akkor összpontosíthatod a figyelmed máshova, ha néhányan feliratkoznak, akkor manuálisan írhatsz nekik, hogy megvizsgáld, hoz-e hasznot a dolog, ha pedig sokan regisztrálnak, akkor valószínűleg megéri befektetni azt az extra pénzösszeget a fejlesztés megfelelő kialakításába.

 

Miért a tervezői gondolkodásmódot használjuk

Mint ahogy a fenti példákból is kiderült, a tervezői gondolkodás abban segít, hogy a vásárlóink valós problémáit oldjuk meg. Más szemszögből vizsgálhatjuk meg őket. Hatékonyan alkalmazkodhatunk, mert ahelyett, hogy elköltenénk egy csomó pénzt egy termékre, szolgáltatásra, majd arra várnánk, hogy vajon megérte-e, kicsiben tesztelhetjük, egyszerűen és költséghatékonyan.

 

Hogyan alkalmazzunk a tervezői gondolkodásmódot a web design-ban

 

Kommunikáljunk a felhasználókkal

Ne csak kérdéseket tegyünk fel nekik, figyeljük is meg őket. Ne csak a számszerű adatokra hagyatkozzunk, legyenek valós megfigyeléseink is. Nem szabad elfelejtenünk, hogy az adatok megmutatják, mit csinálnak az emberek, de ha kommunikálunk velük, akkor azt is megtudjuk miért.

A felhasználók is épp olyan emberek, mint te vagy én. Belénk van épülve egy bizonyos gondolkodásmód, így már pusztán a kérdésfeltevés módjával is befolyásolhatjuk a válaszokat. Röviden tehát, a mi feladatunk, hogy 100%-ban hallgassunk és megfigyeljünk, ezzel elkerülve a befolyásolást.

 

Teszteljük az ötleteket prototípussal, próbáljuk ki az „Óz a nagy varázslót”

Ne félj a kísérletezéstől, és a sikertelenségtől. A lényeg, hogy légy elég rugalmas, hogy átformálhasd ötleteid, ha nem működnek. Nem a tökéletesség a cél, csak az, hogy teszteljük az ötletünket.

Rengeteg eszköz áll rendelkezésünkre, (például a toll és papír!), hogy teszteljük a dolgokat, mielőtt vagyonokat költenénk a tökéletes termékre, ami nagyszerűen működik, csak senki nem használja.

 

Visszajelzés, visszajelzés, visszajelzés

Ne csak a számokra koncentráljunk, mert elfelejthetjük, hogy mi a legfőbb célunk. Rendszeresen kérj visszajelzéseket a felhasználóktól a dizájnnal kapcsolatban. Gyűjtsd őket össze, hogy kiegyensúlyozott, jól átgondolt döntéseket hozhass a jövőben.

 

Lépjünk hátra és alkossuk újra

Ha valami nem működik, akkor jobb, ha egyszerűen teszünk egy lépést hátrafele, és újragondoljuk a dolgokat. Vizsgáld meg a probléma kontextusát, hátha van valami, amit figyelmen kívül hagytál. Vonj be mindenkit a problémamegoldásba, a fejlesztőket, a felhasználókat, sőt akár az irodai recepcióst is. Bárkinek lehet hasznos ötlete a témával kapcsolatban. Nem csak a designerek képesek a tervezői gondolkodásmódra, sőt, valójában, ha egyedül gondolkodunk, akkor rosszul végezzük a dolgunkat.


Ossza meg!

 

Mit ér egy szép honlap, ha senki nem látogatja? Mit ér egy magas látogatottságú weboldal, ha az megjelenésében nem tükrözi cége szakértelmét?

 

Ugye Ön sem szeretné ha látogatói negatív képet alakítanának ki Önről, még mielőtt a vásárlóivá válnának?

 

Több éves szakértelemmel és tapasztalattal a hátunk mögött olyan komplett online megoldást kínálunk mely a mikro, kis- és középvállalkozások számára versenyképes pozíciót biztosít.

 

Marketing blog ízelítő

 

Hogyan írj jó hírlevelet

Az e-mail hírlevél igen régi, de elterjedt eszköz az online marketingben. Sokan úgy gondolják, hogy idejétmúlt és a közösségi médiában vagy blogolásban látják a jövőt. De nem, ez nem a múlté, nem vesztett fényéből és fontosságából. Gyakorlatban egyre jobban teljesít!  Tovább

2018-06-04

7 Marketing trend az idei évre

A marketing világa állandóan változik, pláne a közösségi média modern világában.  A brendeknek folyamatosan kihívás hogy versenyképesek maradjanak a piacon. Íme néhány  tendencia amivel érdemes foglalkozni Tovább

2018-06-01

REDESIGN

Mostanra az emberek mindent az interneten intéznek, legyen ez vásárlás, szórakozás, tájékozódás, kapcsolatteremtés, ügyintézés, cégek felkutatása stb. Ez van felgyorsult világban élünk!    Tovább

2018-06-01

A színek jelentősége a marketing világában

A marketingben tudatosan építenek a színekre, ugyanis számos kutatás és vizsgálat kimutatta, hogy a gyors döntésen alapuló vásárlások 80%-ánál színek alapján történik a döntés egy adott termék mellett. Így a színekre és hatásaikra mind a kereskedelemben, csomagolásokon, termékeken, reklámokban nagy hangsúlyt fektetnek! Tovább

2018-05-30

A jó design jó üzlet

De mi is az a jó design?! Gyakran feltett kérdés, rengeteg válasszal. Most összegyűjtöttük 2018 legdominánsabb trendjeit.   Tovább

2018-05-30

2018-as webdesign trendek

Mikor foglalkoztak utoljára a weboldalával? Tovább

2018-05-28

Programozót, webfejlesztőt keresünk!

Programozót, webfejlesztőt keresünk!

Több, mint 10 éves múltú, stabil hátterű hazai cég keres Budapest XIV. kerületében lévő székhelyére programozó kollégát, első sorban sitebuild, frontend feladatok ellátására. Csatlakozz egy fiatalos csapatba, ahol szakmailag is fejlődhetsz változatos munkáinknak köszönhetően!   Programozót, webfejlesztőt keresünk!

2018-03-21

A Sony World Photography Awards 2017 döntős képei

A Sony World Photography Awards 2017 lélegzetelállító döntős képei

A Sony World Photography Awards, ami az egyik legnevesebb esemény a profi és amatőr fotóművészek körében, nemrégiben közzétette a döntős versenyzők képeit. Tovább

2017-06-16

z generáció marketing

A Z generáció – A digitális bennszülöttek a piacon

A Z generáció, azaz a jelenlegi 13-17 évesek, már mobillal kezdték az iskolát. Ellentétben az Y generációval, akik a mobilhasználat úttörői voltak, a Z tinik már bennszülötteknek számítanak. Tovább

2017-05-18

Google Earth újdonságok

Újítások a Google Earth-ben

A Google nemrégiben átalakította, megújította az Earth-öt, és egy dolog bizonyos, hogy megérte két évet várni rá. Tovább

2017-05-12

További cikkek