AjánlatkérésVedd fel velünk a kapcsolatot!
Név:
Telefon:
Email:
Elképzelés:

Pszichológia a web designban

A pszichológia hatással van a weboldalra érkező látogatóra – ez tény. A tervezők sokszor használják ki ezeket az apró trükköket, hogy előnyt kovácsoljanak ügyfeleiknek. Íme, néhány módszer hogyan használd a pszichológiát a tervezés során.

Pszichológia a web designban

A weboldal látogatók bizalmának megszerzése

A bizalom kialakítása a látogatóval az első legfontosabb dolog egy honlap esetében. Az emberek mára igen szkeptikusan állnak a weboldalakhoz – főleg azokhoz, melyek eladni próbálnak valamit. Ma már nem csak az eladni kívánt termék, szolgáltatás határozza meg a bizalmat, sokkal inkább az a felület, ahol az értékesítés történik. Már néhány másodperc elég ahhoz, hogy a látogató bizalmát megnyerjük, vagy elveszítsük. Gondoljunk csak bele: a legszebb, legdrágább autót sem venné meg senki, ha azt egy 200 Ft-os termékeket áruló piacon bocsátaná áruba az eladó.

 

A helytelenül kialakított, ugyanakkor minőségi web design is lehet taszító a látogatók számára – és ez közvetlenül befolyásolja a konverziót is. Az oldalnak minden esetben naprakésznek, megfelelő tartalommal, képekkel ellátottnak kell lennie. Ha kétségei vannak afelől, hogy frissítésre, re-desingra szorul-e az oldala, akkor a válasz általában igen.

 

Másik módja annak, hogy bizalmat építsünk ki a látogatóval, ha teljesen világossá tesszük mit adunk el, vagy mi a célja a honlapunknak, vállalkozásunknak. Nem feltétlenül kell arra gondolni, hogy szövegesen leírjuk, mit árulunk – de fontos egyértelműsíteni a látogatóban, hogy éppen milyen szolgáltatást, terméket böngész.  Elfogadott módja ennek, ha korábbi ügyfeleinket referenciaképp, ismert logóval ellátott leírásait közzétesszük. Figyeljünk arra is, hogy semmiképp se éljünk vissza ezzel a lehetőséggel, ne vezessük félre látogatóinkat – előbb utóbb, úgy is kiderül az igazság.

Szociálpszichológia

A szociálpszichológia a pszichológia egyik ága, mely azt vizsgálja, hogy az egyes személyek viselkedését hogyan befolyásolja mások, valódi, elképzelt vagy mögöttes jelenléte. Az egyén és a társas környezet kölcsönhatásával foglalkozik. Vizsgálja és értelmezi, hogy a társadalom hogyan hat az egyénre.

 

Például: ha egy új termékre, forgalmazóra, webáruházra bukkanunk, gyakran elkezdünk keresni hasonló profillal rendelkező vállalkozásokat, hogy felmérjük az általunk választott valódiságát. A web designban úgy lehet ezt elképzelni, hogy érdemes egy velünk hasonló, mára befutott vállalkozás mintájára elkészíteni weboldalunkat. Ez nem azt jelenti, hogy ne tűnjön ki, vagy lemásolja mások weboldalát. A látogatók első benyomása a fontos – pl. egy pékség számára kialakított webdesign nem megfelelő egy tervező cég számára, és fordítva.

 

Mintakövetés

Az emberi agy rendkívül ügyesen felismeri a mintákat – néha akkor is, ha nincsenek ott. Fordítsa ezt a saját előnyére a tervezés során. Megfelelő színek használatával, kép stílusok, fontok, oldal elrendezés gondos kiválasztásával. Használjon például domainjének megfelelő e-mail címet, üzleti URL-t. Ha általános e-mail címet használ (Live, GMail, stb..) tartalmazza a vállalkozás nevét.

 

A legtöbb internet felhasználó megszokta, hogy a céglogót a bal felső sarokba szokás helyezni. Megszokták, hogy a hiperhivatkozások (linkek) kiemelt színnel, esetleg aláhúzva szerepelnek a honlapon. A Google teszteket futtatott, hogy bizonyítsa, a kék színű linkekre bármikor többet kattint az ember, mint más színnel ellátottakra. Fenn kell hát tartani néhány alapvető mintát ahhoz, hogy a bizalom kiépülhessen a látogatóval.

 

Színpszichológia

A színpszichológia azt vizsgálja, hogy a különböző színek és színkombinációk hogyan befolyásolják az egyén viselkedését, és hangulatát. A színpszichológia fontos a web designban, igen nagy odafigyelést igényel, mikor kiválasztjuk egy-egy honlap megtervezése során a palettát.

Színpszichológia

Az érzelmek kölcsönhatása

Az érzelmek erősen motiválják az embert. Az érzelmet kiváltó – szöveg és grafika – képes befolyásolni a látogató viselkedését. Fontolja meg, milyen érzelmi válasz vezethet magasabb konverzióhoz, és próbálja meg azt kommunikálni a designon keresztül.

 

Vizuális hierarchia

Az oldalon található információkat rendezze valamilyen vizuális hierarchia szerint. A látogatók hajlamosak átugrani tartalmakat egy-egy weboldalon anélkül, hogy azt elolvasták volna. Használja ezt arra, hogy a megfelelő és hasznos információ felé terelje a látogatókat. Az emberek természetes módon a feltűnő dolgok felé veszik az irányt, így van ez egy honlap esetében is.

 

Összességében véve, fontos tehát, hogy a megfelelő web design kiválasztása során odafigyeljünk ezekre a dolgokra, ha nem vagyunk biztosak magunkban érdemes több tesztet végezni A és B variációval. Ha pedig megvannak az eredmények, a megfelelő design kiválasztása már nem lehet nehéz feladat.