AjánlatkérésVedd fel velünk a kapcsolatot!
Név:
Telefon:
Email:
Elképzelés:

Egy új webhely keresőoptimalizálása – A komplett SEO útmutató

Egy új webhely beindítása előtt számos fontos tényezőt kell figyelembe venni. Sokan csupán utólagos, stratégiaként gondolnak a SEO-ra, pedig egy új webhely létrehozásakor lehetőséged nyílik arra, hogy az első lépéstől kezdve a keresőoptimalizálás jegyében építsd fel domainedet.


A legjobb taktika az, ha már a webhely tervezése során is előre gondolsz a SEO-ra, hiszen ezzel minden érintett munkáját megkönnyíted, és rengeteg fejfájást spórolsz meg az egész csapat (vagy épp egy ügyfeled) számára.


A helyett tehát, hogy utólag próbálnád keresőoptimalizálni webhelyedet (ami nem lehetetlen, de elkerülhető extra lépéseket jelent), tartsd kéznél az alábbi útmutatót már a tervezési és fejlesztési fázis során is!
 

Egy új webhely keresőoptimalizálása – A komplett SEO útmutató

Miért kell a SEO-val foglalkozni egy új webhelyen?


A vadonatúj webhelyeknek megvannak a maguk előnyei és hátrányai is. Egy tiszta lap mindig új lehetőségeket kínál, azonban senki sem tud a létezéséről, és senki sem tekinti hasznosnak, hitelesnek vagy megbízhatónak.

Ha foglalkozol a SEO-val, akkor a Google és ideális közönséged is felfigyel rád előbb vagy utóbb, és azzal is szembesülsz majd, hogy nem csak te próbálsz megjelenni a keresőtalálatok között. Ha pedig szeretnél előrébb kerülni a versenymezőnyben, akkor erős keresőoptimalizálásra lesz szükséged.

 

Egy új webhely SEO stratégiája

 

1. Válassz egy jó domain nevet, és barátkozz meg vele


A hatékony SEO-hoz egy jó domain névre lesz szükséged, amit később nem igazán változtathatsz meg (hacsak nem szeretnéd végigjárni a webhelyköltöztetés fájdalmas procedúráját, ami SEO-dat is veszélybe sodorhatja).

Nagyon hasznos lehet, ha domain neved legfontosabb kulcsszavadat is tartalmazza, hiszen a Google ehhez csatolja majd webhelyed „SEO értékét”. Persze a legfontosabb, hogy domained márkád vagy céged nevét tükrözze, ezért első sorban erre koncentrálj, és fogalmazd bele a kulcsszót is, ha tudod.

2. Keress egy gyors, stabil webtárhelyt

A webtárhely minősége jelentősen befolyásolja a webhely sebességét, ami mind a felhasználói élmény, mind pedig a keresőoptimalizálás szempontjából fontos tényezőnek számít. A Google előnyben részesíti a gyors, jól teljesítő webhelyeket, a felhasználók pedig általában csupán csak néhány másodpercig hajlandók várni egy-egy oldal betöltésére, mielőtt végleg otthagynák azt.

A webhely sebességét a későbbiekben is rendszeresen felügyelned és javítanod kell, amennyire csak lehetséges.

 

3. Állítsd be a Google Search Console-t és a Google Analyticset webhelyeden

 

A Google Search Console egy ingyenes eszköz, ami webhelyed SEO teljesítményét segít nyomon követni a Google rendszerében.

A Search Console felületén megtekintheted, hogy a Google szerint elég gyors-e webhelyed, hogy mely kulcsszavakra hogyan rangsorolnak tartalmaid, hogy mekkorák tartalmaid átlagos átkattintási arányai a keresőtalálati oldalakon, és így tovább. Ezen kívül beküldheted webhelytérképedet a Google-nak (ami különösen hasznos egy új webhely számára), ellenőrizheted az indexelési problémákat és hogy kapott-e valamilyen manuális büntetést webhelyed a Google-tól.

Ez csupán néhány dolog, amire használhatod a Search Console-t, szóval minél előbb aktiválod webhelyeden, annál jobb. De hogyan?

Ahhoz, hogy a Google elkezdje ezeket az adatokat mérni webhelyeden, igazolnod kell, hogy a webhely a tiéd. Ezt a Google saját útmutatója remekül elmagyarázza.

A Google Analytics szintén egy hasznos, ingyenes eszköz a Google-tól, ami webhelyed látogatottságának statisztikáit méri (hogy melyik tartalmat hány felhasználó nézte meg, meddig maradtak webhelyeden, milyen útvonalat jártak be, honnan jöttek, és így tovább).

A SEO-hoz a későbbiekben elengedhetetlen lesz tisztában lenned ezekkel az adatokkal, ezért nézd meg a Google másik útmutatóját is az Analytics beállításához.

 

4. Ismerkedj meg versenytársaiddal

 

Ha a fenti alapfeladatok készen vannak, akkor ideje egy kicsit körülnézni a versenymezőnyben.

Miközben a konkurens webhelyeket vizsgálod, próbáld megválaszolni az alábbi kérdéseket:

  • Miben hasonlít a webhelyük a tiédhez? Miben különbözik a tiédtől?
  • Milyen témákkal foglalkoznak? Mikről készítenek tartalmakat?
  • Milyen kulcsszavakra rangsorolnak jól?


A versenykutatás során nagyon fontos különbséget tenni a hasonló cégek, illetve a tényleges, közvetlen SEO versenytársak között. Biztosan számos olyan céget találsz majd, amelyek hasonló termékeket kínálnak, mint amilyet te is, de ez nem jelenti azt, hogy mindenkit SEO versenytársként kell kezelned.

A közvetlen SEO versenytársaid azok, akik:

  • hasonló termékeket és szolgáltatásokat kínálnak,
  • hasonló tartalmakat készítenek hasonló közönségnek,
  • hasonló kulcsszavakra próbálnak jól rangsorolni (és sikerül is nekik).
  • Ezek a webhelyek vehetik el tőled lehetséges forgalmadat – ők az igazi konkurenciád.

Miután sikerült azonosítanod SEO versenytársaidat, a következő lépés megvizsgálni kulcsszóhiányosságokat. Ez a folyamat segít megállapítani, hogy milyen kulcsszavakra kell jól rangsorolnod azért, hogy utolérd (és később le is előzhesd) versenytársaidat.

Számos fizetős SEO eszköz kínál ilyen funkciót, az eredményeket pedig általában egy táblázatfájlként is letöltheted részletes elemzés céljából.

 

5. Keress kulcsszavakat és készíts kulcsszótérképet

Habár kissé a háttérbe szorultak az elmúlt évek során, kulcsszavak a mai napig egy új webhely SEO-jának fontos részét képezik:

A keresőmotorok első sorban a tartalomban használt kulcsszavak alapján állapítják meg, hogy egy-egy tartalom miről szól, és hogy mely keresésekre lenne érdemes megjeleníteni őket találatokként.
Hasonlóképpen, a Google a felhasználó által beírt keresőkifejezés alapján próbálja azonosítani az adott felhasználó keresőszándékát.
Ha a Google egy olyan tartalmat talál adatbázisában, ami az algoritmus szerint megfelel az adott keresőszándéknak, akkor felveszi, rangsorolja azt a tartalmat a találatok közé.

Hogy működik a keresőszándék?

Tegyük fel, hogy rövid időn belül vendégek érkeznek hozzád, és szeretnél gyorsan összedobni valamit nekik, hogy ne üres asztallal fogadd őket. Megnyitnod tehát a Google-t, és beírod, hogy „gyors desszert receptek”.

A Google egy szempillantás alatt felsorolja a találatokat. Rákattintasz tehát az elsőre, ami megtetszik, majd bosszankodva veszed észre, hogy 90 perc kell a recept elkészítéséhez.

Visszalépsz tehát a Google találatok közé, és rákattintasz a következő linkre, amiben egy 20 perc alatt elkészíthető édességet találsz – megvan!

Minél több felhasználó keres magának gyorsan elkészíthető desszert recepteket, és minél többen választják közülük a 20 perceset, annál valószínűbb, hogy a Google magasabb pozícióba helyezi majd a találatok között, hiszen jobban kielégíti a keresőszándékot, mint a 90 perces recept.

Ha sikerül long tail (3 vagy több szóból álló) kulcsszavakat találnod, amelyek egyértelműen kínálatodra utalnak, és ezekre optimalizálod megfelelő tartalmaidat, akkor jó eséllyel te kapod majd ezen kulcsszavak jelentős forgalmát.

A „fogorvos Eger” kulcsszóra például nagyon nehéz lenne jól rangsorolni, ezzel szemben a „hétvégi gyermekfogorvos Eger” kulcsszó már sokkal konkrétabb szándékot jelez, és lényegesen könnyebb is lesz rangsorolni rá, hiszen jóval kisebb verseny övezi.

A keresőszándék koncepciója nagyon fontos szerepet játszik egy olyan SEO stratégia kialakításában, amely az ügyfél útjának minden szakaszát (tudatosság, kutatás stb.) igyekszik megcélozni. Egy adott lehetséges vásárló más szándékkal fordul a Google-hoz, ha éppen egy problémájáról szeretne többet megtudni, és más szándékkal akkor is, ha már a megoldásokat keresi erre a problémára.

Például, ha valaki a „pázsit gondozása” kifejezésre keres rá, akkor nem rögtön a legjobb motoros fűkaszád landing oldalára szeretnéd irányítani. Először egy olyan tartalommal kell felhívnod magadra a figyelmet, ami érdekli, és ebből átvezetni őt az általad kínált megoldásokra.

Ez az, amiben olyan sokat segíthet a SEO – bebizonyíthatod vele, hogy értesz is ahhoz, amiről beszélsz és amivel foglalkozol, így márkád rögtön egy hiteles szakmai forrássá válik a látogató szemében. Ha mindezt jól csinálod, akkor ez a látogató később visszatér majd márkádhoz, amikor készen áll a vásárlásra.

Amikor még nem biztosak a döntésükben, a lehetséges ügyfelek sokkal pozitívabban reagálnak segítségre (hasznos, értékes tartalmak), mint az agresszív, tolakodó technikákra (villogó reklámok, felugró ablakok stb.)

 

A kulcsszavak kiválogatása

A kulcsszavak kiválogatása során tehát mind a felhasználói szándékot, mind pedig a felhasználói utazás megcélzandó szakaszát is figyelembe kell venned:

  • Jól passzol a kulcsszó a termékemhez vagy szolgáltatásomhoz?
  • Jól passzol a kulcsszó azokhoz a kérdésekhez, amiket az ügyfelek szoktak feltenni (vagy tehetnének fel) a vásárlási utazásuk során?
  • Mennyire nehéz rangsorolni a kulcsszóra?
  • Milyen keresett a kulcsszó (mekkora a keresési aránya)?
  • Milyen jellegű találatok jelennek meg az első keresőtalálati oldalon (blogok, videók, landing oldalak stb.)?


A kulcsszótérkép

A kulcsszótérkép SEO stratégiád egyik legfontosabb eszköze lesz. Lássuk, hogy hogyan kell elkészítened, és ez alapján az is egyértelművé válik, hogy pontosan miről is van szó.

 

1. lépés

Végezz egy webhelyauditot, amely során megállapítod, hogy hogyan rangsorolsz legfontosabb kulcsszavaidra, hogy melyek legjobban teljesítő oldalaid, majd készíts viszonyítási alapokat a SEO és a webhelyaktivitás szempontjából. Na persze, egy teljesen új webhelyen nincs igazán miből viszonyítási alapot kinyerni, szóval innen csak felfelé vezethet az út!

 

2. lépés

Végezz egy kulcsszóhiány-elemzést fő SEO versenytársaid stratégiája alapján, majd végezz saját kulcsszókutatást és alakíts ki egy olyan webhelyszerkezetet, amellyel elérheted kitűzött üzleti céljaidat.

Ha tudod, hogy hogyan áll jelenleg webhelyed, és hogy mik a céljaid, akkor így sokkal könnyebb lesz elérni ezeket.

 

3. lépés

Állíts össze egy olyan kulcsszólistát, amely az ügyfél útjának összes szakaszát lefedi, beleértve minden fontosabb termékkel és szolgáltatással kapcsolatos kulcsszót. Ezt a listát aztán a fő tartalmi részlegekbe kell szétosztanod (ezek a tartalmak szereznek majd egyre több organikus forgalmat az idők során). A tartalmi részlegek webhelyed kisebb szakaszai, úgymint a blog, a főbb landing oldalak, kategóriaoldalak stb.

 

4. lépés

Az utolsó lépés a kulcsszótérkép kialakítása. Ez a térkép lényegében egy táblázat, amelyben megjelölöd, hogy mely kulcsszavak milyen tartalmakban, illetve a webhely mely részlegében helyezkednek majd el.

A kulcsszótérkép elkészítése során relevancia alapján kialakított csoportokba kell rendezned eddig összegyűjtött kulcsszavaidat, hogy ez alapján eldönthesd, milyen típusú tartalmakat kell majd készítened hozzájuk (blogbejegyzést, landing oldalt, termékadatlapot stb.)

Tegyük fel például, hogy a „SEO” kulcsszócsoporthoz tartoznak a „SEO, a „keresőoptimalizálás”, a „rangsorolás” és a „találati oldal” kulcsszavak. Ezek a kulcsszavak egy még tájékozódó, tehát a tölcsér/utazás első szakaszában járó felhasználó megcélzására ideálisok, tehát ez alapján egy blogbejegyzést lenne érdemes készíteni a csoporthoz.

 

6. Készítsd el tartalomnaptárodat

Egy jól kialakított tartalomnaptár segít rendszeresen új és értékes tartalmakat posztolni, amelyek természetes módon vonzzák majd az érdeklődő látogatókat és lehetséges ügyfeleket az előkelő rangsorolásnak köszönhetően.

 

1. Állítsd fontossági sorrendbe kulcsszótérképedet

Nem kizárt, hogy kulcsszótérképedben több száz kulcsszó és tervezett tartalom szerepel majd. Ez egy remek helyzet, hiszen azt jelenti, hogy rengeteg lehetőséged lesz új forgalmat bevonzani.

Első lépésként azonban fontos prioritást adni azoknak az oldalaknak, amelyekre egy új webhelynek azonnal szüksége van. Ilyenek például a termékeket és a szolgáltatásokat bemutató oldalak, amelyek a legnagyobb eséllyel konvertálják majd az érkező látogatókat.

 

2. Optimalizáld tartalmaidat

Tartalmaidat a bevált SEO taktikák szerint ajánlott megírnod. Ehhez használnod kell fő kulcsszavadat a tartalom URL-jében, H1 címsorában és meta mezőiben is. Na persze, ha odafigyeltél rá, hogy a kulcsszó passzoljon a keresőszándékhoz, akkor mindez teljesen természetesen jön majd a tartalom elkészítése során.

 

3. Kövesd figyelemmel rangsorolásodat

Tartalmaid publikálása után ellenőrizd rendszeresen, hogy hogyan teljesítenek. Eleinte ne aggódj, ha a listák legaljára kerülsz, hiszen egy vadonatúj webhelyet próbálsz felfuttatni. Idővel aztán, ha a Google megbízhatónak véli tartalmaidat, és pozitív felhasználói élményt kínálsz látogatóid számára, akkor a rangsorolásban is feljebb kerülsz majd.

 

4. Posztolj rendszeresen új tartalmakat

Hogy mindez jól működjön, egy fix publikálási ütemtervre lesz szükséged. Habár neked kell kitapasztalnod, hogy közönséged milyen sűrűn szeret új tartalmakat kapni, érdemes legalább hetente egyszer, lehetőleg ugyan azon a napon jelentkezni egy új bejegyzéssel.

 

7. Alakíts ki egy optimalizált URL-szerkezetet

Mint fentebb olvashattad, fontos, hogy elsődleges kulcsszavad a tartalom URL-címében is megjelenjen. SEO szempontjából arra is oda kell figyelned, hogy hogyan építed fel ezeket az URL-eket.

Egy egyszerű példával élve nézzük meg a „www.webhelyemneve.hu/blog/legjobb-motoros-fukasza.html”  címet:

  • A „www.webhelyemneve.hu” a domained címe.
  • A „www.webhelyemneve.hu/blog/” webhelyed egy alacsonyabb szintű részlege, vagy könyvtára.
  • A „www.webhelyemneve.hu/blog/legjobb-motoros-fukasza.html” egyetlen egy cikk vagy tartalom URL címe, ami a „legjobb motoros fűkasza” kulcsszót célozza meg.


Ez az URL-szerkezet egyrészt a felhasználók és a keresőmotorok számára is érthetőbbé teszi tartalmadat, másrészt segít nyomon követni, hogy mely fő kulcsszavakat céloztad már meg tartalmaiddal.

Fontos továbbá észben tartani, hogy az URL-ek mindig véglegesek. Ha megváltoztatsz egyet, akkor a Google szemében egy teljesen új tartalmat hozol létre ezzel. Éppen ezért ellenőrizd alaposan az URL-t, mielőtt publikálnád a tartalmat.

Ha a későbbiekben muszáj másik URL-t használnod, akkor ne felejtsd el átirányítani a forgalmat régi címről az újra.

 

8. Ellenőrizd az alapvető webes vitals-mutatókat és az oldalélményt

A SEO nem egy új tudományág. Rengeteg tartalom található meg az interneten és ezek száma egyre csak nő és nő. A Google-nak tehát további szempontokra volt szüksége, amivel kiválogathatja az igazán jó találatokat az összes többi közül, és a top pozíciókba helyezhesse őket. Ezért jöttek létre az alapvető webes vitals-mutatók és az oldalélmény koncepciója is.

A SEO-hoz manapság már nem elég csak néhány releváns kulcsszót elhelyezni egy tartalomban. Fontos szemponttá vált a tartalom formátuma, az oldalak betöltési sebessége, illetve a felhasználók viselkedése is (pl., hogy átlagosan mennyi időt töltenek egy oldalon, hányszor fordulnak vissza róla stb.)

A SEO sikere tehát nem akkor könyvelhető el, amikor egy felhasználó rákattint egy organikus találatra, hanem akkor, ha utána az a tartalom ki is elégíti az igényeit. Ez kell ahhoz, hogy jó rangsorolást érhess el manapság a Google találati oldalain.

Az alapvető webes vitals-mutatókat ellenőrizheted a Google Search Console felületén is, de egy részletesebb elemzésért egy-egy oldalt is megvizsgálhatsz webhelyedről a PageSpeed Insights eszköz segítségével (amit szintén a Google üzemeltet).

Ezekről a webes-vitals mutatókról itt olvashatsz bővebben.

 

9. Tedd hozzáférhetővé webhelyedet

A hozzáférhetőség lényegében azt jelenti, hogy a felhasználók és keresőmotorok mennyire egyszerűen találhatnak rá webhelyeden a különböző információkra. Ez szintén rangsorolási szempontnak számít.

Remélhetőleg egyértelmű, hogy a feltérképezés és az indexelés érdekében hozzáférhetővé kell tenned webhelyedet a keresőmotorok számára, a kérdés már csak az, hogy hogyan. Íme néhány tipp ehhez:

  • Optimalizáld a képek alt szövegét (a felolvasó szoftvereket használók és a keresőmotorok számára)
  • Használj kontrasztos designt (ne fáraszd ki a felhasználók szemét)
  • Címkézd fel egyértelműen a gombokat és más elemeket
  • Ügyelj rá, hogy betűméreted jól olvasható legyen, és az elemek ne takarják el egymást


10. Népszerűsítsd webhelyedet

Ez a lépés nem csak a SEO miatt fontos. Még egy jól optimalizált webhelyből sem lehet kihozni a legtöbbet, ha az emberek nem tudnak a létezéséről.

Rengeteg időt és erőfeszítést fektettél bele tartalmaidba és webhelyedbe, szóval fontos tenned érte, hogy az emberek fel is figyeljenek rá. Gondolkodj el rajta, hogy hol van már most jól kiépített jelenléted, és használd fel azt webhelyed népszerűsítésére.

Esetleg aktív vagy valamelyik közösségi platformon? Vannak email feliratkozóid, akiknek üzenetet küldhetnél? Nem feltétlenül csak online csatornákban kell gondolkodnod – ha valahol márkád megjelenik nyomtatásban is, akkor olvasóidat is értesítheted webhelyedről.

Minél több felhasználó érkezik webhelyedre és tölt el ott huzamosabb időt, annál értékesebbnek tűnik majd a Google szemében.

 

Végszó


A SEO-nak idő kell. Még ha egy jól optimalizált, értékes tartalmakat kínáló webhelyet is publikálsz, akkor sem látod majd az eredményeket egyik napról a másikra. A Google-nak időre van szüksége, hogy megbízzon az új domainben (vagy egy régi domain új tartalmaiban), és ideális közönséged sem fogja rögtön tudni, hogy hol keressenek az interneten. Kellő türelemmel és erőfeszítéssel akár egy vadonatúj webhelyet is felfuttathatsz az első találatok közé!